fbpx
Skip links

Semantiek | Hoe je tekst in kan zetten voor zoekmachines

Op het moment dat je teksten schrijft wil je graag dat deze ook gevonden kunnen worden. Semantiek kan je hierbij helpen. Het zorgt er niet alleen voor dat je beter gevonden wordt, maar mensen zullen je teksten ook beter begrijpen, maar wat is semantiek? En hoe kun jij het inzetten voor jouw onderneming?

 

Wat is semantiek

Semantiek houdt zich onder andere bezig met hoe taaluitdrukkingen betekenis overbrengen en hoe deze begrepen wordt. Bij het schrijven van een tekst gaat het vooral om het gebruiken van de juiste taal en hoe er onderscheid gemaakt wordt in bijvoorbeeld titels, tussenkopjes en opsommingen. Door dit te gebruiken word je tekst beter begrepen door de lezer én zoekmachines.

 

Zet de juiste tools in

Een zoekmachine scant net als de mens de tekst op de website. Denk hierbij aan kopjes, tussenkopjes, vetgedrukt, etc. Alleen als je de verkeerde tools op je website inzet, weet de zoekmachine niet wat kopjes zijn en niet.

Door in een tekst editor aan te geven van kopjes zijn en wat niet, begrijpen zoekmachines jouw tekst beter. Dus maak een kop niet alleen groot en vetgedrukt, maar geef ook aan dat het een H1 is en dat tussenkopjes weer H2 zijn. Dit geld natuurlijk ook weer voor opsommingen en citaten.

Zoekmachines zullen je teksten nog beter begrijpen wanneer je structured data implementeert op je website. Dit wordt gedaan in de broncode van de website. Hiervoor moet je bij je website developer zijn.

Semantiek heeft op die manier een positief effect op je ranking en je kunt hiermee zelfs op positie 0 komen. Dit zijn de featured snippets. Featured snippets zijn antwoorden op vragen die in de zoekmachine van Google worden gesteld. Dit wordt ook positie 0 genoemd omdat deze onder de betaalde zoekresultaten en boven de organische (niet betaalde) zoekresultaten staan.

 

Gebruik de juiste woorden

Naast de juiste tools, moet de tekst ook goed leesbaar zijn. Bedrijven willen vaak het verhaal van het bedrijf vertellen op een leuke en creatieve manier. Dit kan alleen heel verwarrend zijn voor zoekmachines. Neem bijvoorbeeld een tekstschrijver die zichzelf een woordarchitect noemt. Voor een menselijke lezer is het duidelijk wat er bedoeld wordt, voor een computer wordt dat een stuk lastiger. Daarnaast wordt er minder snel gezocht naar een woordachitect. Mensen zullen sneller tekstschrijver in de zoekbalk intikken. Op het moment dat je dat woord niet in je tekstverwerkt hebt, zul je ook niet gevonden worden.

Dit betekent trouwens niet dat je niet meer creatief kunt zijn, maar houdt er wel rekening mee dat je ergens in de tekst wel concreet uitlegt wat je doet. Op die manier word je een stuk makkelijker gevonden.

 

Wat kunnen wij hierin betekenen?

Als we bezig gaan met website optimalisatie dan nemen we semantiek altijd mee. Daarnaast kunnen wij ook content schrijven. Zelfs op het moment dat we het niet kunnen aanpassen, kunnen wij je webbouwer informeren. Wil je meer informatie over het gebruik van Semantiek? Neem dan vooral contact met ons op! Wie weet kunnen we je helpen bij het extra stapje om beter online vindbaar te worden.

Leave a comment