Bij online marketing worden online kanalen gebruikt om het product of dienst van een bedrijf of organisatie aan te prijzen. In de praktijk gaat dit vaak om websites, Social media kanalen, online profielen en E-Mail campagnes.
In het geval van lokale online marketing worden dezelfde middelen ingezet als bij “gewone” online marketing maar dan om een lokale klantenkring te bereiken. Vanuit onze eigen ervaring hebben we gemerkt dat de werkzaamheden erg op elkaar lijken. Echter er zijn ook verschillen te onderscheiden.
- Lokale online marketing legt minder de nadruk op complexe strategieën en branding. Met name op het gebied van zoekmachine optimalisatie is het makkelijk om een zoekwoord strategie te bepalen. Zo wil een fysiotherapeut nou eenmaal graag gevonden worden op de term fysiotherapie in combinatie met de vestigingsplaats.
- Binnen de online marketing mix ligt er relatief veel nadruk op het gebruik van Google Mijn Bedrijf (GMB). Een groot deel van de zoekopdrachten binnen Google heeft namelijk een lokale intentie . Het zal je niet verbazen dat de resultaat pagina van deze zoekopdrachten vaak een kaartje bevat met de dichtstbijzijnde resultaten . Er zijn een aantal aspecten die invloed hebben op deze resultaten . Wij concentreren ons op het inrichten van het Google Mijn Bedrijf profiel, Citations, het verkrijgen van links en het beheren van de website op een kwalitatieve en gebruiksvriendelijke wijze.
- Omdat de doelgroep kleiner is zijn de budgetten bij lokale online marketing ook kleiner ten opzichte van bedrijven met een klantenkring door het hele land. . Onze pakketten zijn daarom dusdanig opgebouwd dat met relatief lage budgetten optimaal rendement behaald kan worden.
- Bij lokale online marketing zijn connecties en kennis van de regio waar je actief bent zelf belangrijk. Welke influencers en webmasters zijn er actief bij jou in de stad of regio? En hoe weet je ze te bereiken?